Valreas, Visan, Richerenches, Grillon

Op de fiets door de pauselijke enclave

Route

plan vélo Tour de l'enclave

GPX-tracks

De toeristische dienst van Valréas :

Liefhebbers van contrasterende landschappen, u zult teverden zijn! Als u de markeringen langs de route volgt, doorkruist u bossen met steeneiken, wijngaarden en lavendelvelden. 36km. Waarschuwing: hoogteverschil. Niet aanbevolen voor kleine kinderen.
Lees verder
Vanaf het toeristenbureau van Valréas slaat u linksaf en bij de eerstvolgende 2 rotondes slaat u ook af naar links. Volg de rondleiding door de stad en sla bij de rotonde met de olijfboom Vinsobres af naar links. Na het stopbord neemt u de D46 richting Vinsobres. De kleine weg bevat veel bochten en loop omhoog tussen wijngaarden, truffeleiken en fruitbomen gedurende 4 kilometer. In een haarspeldbocht, op het kruispunt van Sainte Croix (zeer mooi kruispunt om te zien), slaat u rechtsaf richting Visan voor 5,3 km. Bewonder aan de linkerkant de vlakte van Vinsobres, de uitlopers van de Baronnies, de Mont Ventoux en de Dentelles de Montmirail en rechts, in de verte, de stad Valréas.

1. Na een lange afdaling die uitkomt bij de D191, bij Les Françons, slaat u linksaf richting Polidon. Bij de brug slaat u rechtsaf richting Visan en gaat u 1,7 km al zigzaggend omhoog. Op het kruispunt (genaamd La Carne), slaat u rechtsaf richting Visan. U wandelt langs een prachtige olijfboomgaard, geniet van een adembenemend uitzicht en begint dan aan een geweldige afdaling van 3,5 km.

2. In Visan, op het kruispunt tegenover de apotheek, rechtsaf en vervolgens op de rotonde linksaf richting Richerenches (7 km) via de D20. De berg van Lance houdt de horizon aan uw rechterhand. Ga door het dorp van Richerenches.

3. Sla onmiddellijk bij de afrit naar links richting Montségur Sur Lauzon.
Velden vol lavendel en aromatische planten staan langs de weg. Vlak voor de brug over de rivier de Aulière slaat u rechtsaf richting Grillon.

4. Volg de weg zonder ook maar een keer af te slaan tot aan de kruising met de D20.

5. Sla linksaf en vervolgens in een grote bocht weer linksaf richting Grillon. Op het kerkplein verlaat u het dorp in de richting van Valréas. Na het pension “Au Vieux Chêne” en voor de rotonde in de bocht, gaat u rechtdoor op de oude weg (zodat u de drukke weg kan vermijden). Pas echt op voor de auto’s die hier rijden.

6. Bij het stopbord fietst u rechtdoor tot aan Valréas. Wanneer u in de stad aankomt, neemt u de Cours De Gaulle die aan uw rechterhand overloopt in de Cours Jean Jaurès waar de route eindigt.

Minder weergeven

Ga naar de route

openbaar vervoer

Raadpleeg de busroutes van Zou: route 903 Orange - Valréas (halte Lycée en Ecole St Dominique)

toegang via de weg

Vanaf Grignan neem je de D541 richting Valréas.
Vanuit Orange, neem de D976 richting Sainte Cécile les Vignes, daarna de D576 richting Valréas.
Vanuit Vaison la Romaine, volg de borden naar Vinsobres en vervolgens Valréas.

Onthoud

• De beste tijd voor een bezoek is in de herfst, wanneer de kleuren van de wijngaarden glinsteren, of op zaterdagen van november tot februari, wanneer je kunt profiteren van de wereldberoemde truffelmarkt van Richerenches, en waarom zou je geen gastronomische lunchpauze nemen!

• Vermijd mistralwinden. Sterke wind op de terugweg naar Valréas.

Wilt u een probleem op deze route melden? (bewegwijzering, onderhoud, gevaar…), laat het ons weten via Suricate: sentinelles.sportsdenature.fr
Toegangsbeperkingen voor de massieven
Respecteer de voorschriften voor het behoud van beschermde natuurgebieden - lees meer over toegangsbeperkingen voor de massieven tijdens periodes met een verhoogd brandrisico, van 15 juni tot 15 september.
Raadpleeg voor een, uitje de site

In het kort

• Na een mooie, kronkelende klim uit Valréas biedt de route prachtige uitzichten op de wijngaarden van de Côtes du Rhône.
  • Voor Visan volgt een mooie afdaling door wijngaarden en truffeleiken, met een mooi uitzicht op het belfort van het dorp.
  • De rest van de route is vlak en voert langs Richerenches, een voormalige tempelierscommanderij, en Grillon.